Name:
Location: Oppegård, Akershus, Norway

Thursday, August 31, 2006

Definisjoner, ett viktig pedagogisk poeng

Alle mine kjære lesere, beklager all ventingen. Travel hverdag...
La oss si at vi skal forklare konseptet rød for en som har vært blind og nettopp fått synet.
Hva gjør vi? Gir vi personen definisjonen "Rød er lys med bølgelengde mellom x og Y"?
Nei, vi gir personen eksempler. Denne er rød og denne er rød og denne er IKKE rød.

Eller dersom personen har lært seg rød, grønn, blå osv og vi skal lære ham konseptet farge. Gir vi personen definisjonen at en farge er lys som kunne inneholder visse bølgelengder? Nei,
Vi gir personen eksempler rød er en farge, blå er en farge, bil er ikke en farge.

Her kommer ett viktig pedagogisk poeng:

Konspeter av høyere orden enn de personen allerede har kan kun læres ved eksempler. Ikke ved definisjoner. Her syndes det mye i skolen\ natematikkundervisningen.

Konsepter av samme orden som man har kan derimot læres av en definisjon. Rosa er en farge midt mellom rødt og blått foreksempel vil være til hjelp for en person som allerede harfortstått røtdt, blått og farge.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home